Malafide bouwbedrijven slaan slag nu mensen willen verbouwen: 'Zijn geen aannemers, maar boeven'

Foto ter illustratie
© ANP
REGIO - Een Haags bouwbedrijf dat lekkende dakopbouwen neerzet, een Zoetermeerse aannemer die torenhoge aanbetalingen vraagt en vervolgens nooit meer komt opdagen. Is het toeval dat er de afgelopen maanden veel klachten zijn over malafide aannemers? 'Veel mensen willen verbouwen en er is te weinig personeel, dat trekt beunhazen aan', analyseert Rob de Groot van Bouwgarant, het keurmerk voor de bouw. Of er meer beunhazen actief zijn dan voorheen, is lastig te zeggen. De vier grootste rechtsbijstandsverzekeraars zien wel een stijging van het aantal geschillen met aannemers.
Een malafide bedrijf dat veel slachtoffers maakte, is 123Bouwbedrijf uit Zoetermeer. Klanten deden een aanbetaling van duizenden euro's, terwijl het werk niet werd afgemaakt of zelfs niet werd begonnen aan de klus. Inmiddels is 123Bouwbedrijf failliet en de kans is groot dat de klanten kunnen fluiten naar hun geld. 'Dat zijn geen aannemers, maar boeven', reageert De Groot. 'In de bouwmarkt gaat veel geld om. Dat trekt gelukszoekers en oplichters aan. Zij ruiken hun kans.'
De Groot weet precies hoe dat soort bedrijven in elkaar zitten. 'Het fenomeen is van alle tijden, ook in de jaren negentig had je een hoop beunhazen. Het ligt nooit aan henzelf als het misgaat, maar aan corona, personeelstekort, de oorlog in Oekraïne. Alleen facturen sturen, daar zijn ze heel goed in.' Dat malafide aannemers opnieuw overal opduiken, komt door de overspannen markt, legt hij uit. 'Misschien koelt het de laatste maanden iets af, maar er zijn nog steeds veel mensen die willen verbouwen. Er is veel meer vraag naar aannemers dan aanbod.'

Volgend jaar aan de beurt

Daar komt bij dat veel klanten geen maanden willen wachten, ziet de Bouwgarant-directeur. 'Als je nu een aannemer met Bouwgarant-keurmerk belt, dan is het bijna raar als hij voor de zomer kan beginnen. Na de zomer, dan heb je geluk, maar waarschijnlijk ben je volgend jaar aan de beurt.'
Ook bij verzekeraar DAS zien ze dat ongeduld veel ellende oplevert. 'Mensen maken slechte afspraken en denken er niet goed over na', zegt Mireille Detrixhe van DAS. Bij de verzekeraar zagen ze in 2022 een verdubbeling van het aantal mensen dat rechtsbijstand inschakelde vanwege een geschil met een aannemer ten opzichte van 2021. 'De klachten lopen uiteen. Denk aan een doucheputje dat veel hoger is gemonteerd dan de badkamervloer, dat soort dingen.'

A4'tje met afspraken

DAS is overigens niet de enige verzekeraar die een stijging zag in het aantal bouwgeschillen. Uit onderzoek van Nieuwsuur blijkt dat de vier grootste rechtsbijstandsverzekeraars (DAS, Univé, Achmea en ARAG) allemaal meer meldingen over aannemers binnenkregen in 2022. 'Weet met wie je in zee gaat, dat bespaart een hoop ellende', is het advies van De Groot. 'Vaak krijg je van malafide bedrijven nauwelijks een A4'tje met afspraken.'
Ook hamert hij op de veel te hoge aanbetalingen. 'Een normaal bedrijf vraagt vooraf geen 30.000 euro. Als het misgaat, sta je met je rug tegen de muur. Want stuur je de aannemer weg, dan ben je je geld kwijt.' Aannemers met een Bouwgarant-keurmerk zijn altijd een goed idee, vindt hij. 'Zij zijn getoetst door een onafhankelijk bedrijf.' Al ziet hij ook wel dat veel consumenten voor kleinere klussen een zzp'er inhuren die vaak geen lid is van Bouwgarant.

Amper toezicht op zzp'ers

Op kleine ondernemers is amper toezicht, erkent Edwin Groot van Stichting Klantgericht Bouwen. Zijn stichting meet klanttevredenheid en werkt mee aan vergelijkingssite Bouwnu.nl. 'Het gros van onze bedrijven is aangesloten bij Bouwgarant en Woningborg. Wij hebben zo'n 3900 bedrijven op onze site staan, maar er zijn er misschien wel 10.000 in Nederland.' Hoe scheid je nu het kaf van het koren? 'Doe onderzoek', antwoordt Groot. 'Zet er vraagtekens bij als iemand meteen kan beginnen. Goede bouwers moet je in deze tijd een half jaar op wachten.'
Rob de Groot wil benadrukken dat consumenten zeker geen zzp'ers moeten wantrouwen, alleen omdat ze geen keurmerk hebben. 'De meeste mensen deugen en dat geldt ook voor bedrijven. Ook zzp'ers maken mooie dingen en kunnen vaak snel schakelen. Zoek projecten of klanten waar ze nog bezig zijn en check bijvoorbeeld of ze gebruik maken van algemene voorwaarden.'