Na maanden overleg lijkt nieuwe fietssnelweg toch te komen, ondanks tegenstand van omwonenden

© ANP
DELFGAUW - Na maanden uitstel valt er donderdagavond een beslissing over de komst van een nieuwe fietssnelweg in Pijnacker-Nootdorp. Die fietsroute kan op weerstand rekenen van politici en omwonenden, die in het gebied ook al protestborden hebben neergezet. En het gaat ook ergens om: op het moment dat de Pijnackerse raadsleden toch tegen de plannen stemmen, kijkt Delft tegen een miljoenentekort aan voor een brug over de Schie. Hoe zit dat?
'We zijn voor het fietsen, maar wel kritisch op dit plan', vertelde raadslid Janno Meijer (CDA, Pijnacker-Nootdorp) tijdens de commissievergadering, twee weken geleden. De Pijnackerse raadsleden en bewoners hebben flinke kritiek op de plannen voor de fietsroute, met ook een ecoduct over de A13.
'Dat terwijl we eigenlijk in 2021 al 'ja' hadden gezegd tegen een fietsbrug over de A13. Waarom we nu toch twijfels hebben? Allereerst omdat omwonenden en direct betrokkenen pas op het allerlaatste moment geïnformeerd zijn over het plan, wat nu pas duidelijk wordt voor de raadsleden, maar je kunt ook iets vinden van de extra kosten', ging Meijer verder.
Bewoners hebben protestborden neergezet
© ANP
Hij kreeg bijval van Eerlijk Alternatief-fractielid John van Dijk: 'Hebben we destijds toen we instemden wel de juiste informatie gekregen?', vraagt hij zich af. 'De kosten zijn namelijk echt veel groter dan eerst de bedoeling was. We willen daarom de plannen heroverwegen en beter kijken naar het nut en de noodzaak van het ecoduct.'
Al vanaf november zorgt de fietsroute, met een bijbehorend ecoduct over de A13, voor hoofdbrekens in de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Toen werd toch besloten om een besluit uit te stellen tot het nieuwe jaar. Bewoners voelden zich niet gehoord en de raadsleden kregen dus toch opnieuw twijfels, ondanks dat de komst van het fietspad een feit leek.

Meer informatie nodig

De raadsleden wilden meer informatie hebben, waren geschrokken van de hogere kosten voor de route en wilden zeker weten of er toch geen alternatieven waren onderzocht voor de komst van het ecoduct. Daarnaast verbazen de raadsleden zich over het gebrek aan inspraak dat de bewoners hebben gehad bij de plannen.
Sindsdien kijkt de Delftse politiek met veel spanning naar wat er in de buurgemeente gebeurt. Want er staat nogal wat op het spel voor Delft. Die gemeente wil gaan bouwen aan de Gelatinebrug, die moet zorgen voor een beter verbinding tussen het station Delft Campus en het terrein van de TU Delft. Maar de subsidie hangt deels af van de komst van de snelfietsroute, met ecoduct, tussen Delft en Rotterdam.
Zo moet de fietsroute tussen Delft en Rotterdam gaan lopen
© MRDH
Dat zit zo: de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) wil al jaren een snelfietsroute tussen Delft en Rotterdam Alexander. Zo hopen de gemeenten die aan dat samenwerkingsverband meedoen een goed alternatief te bieden voor het drukke openbaar vervoer en het autoverkeer tussen de steden. Het idee: mensen stimuleren om meer de fiets te pakken.
Pijnacker-Nootdorp, Delft, Lansingerland en Rotterdam maakten daarom de afspraak om gezamenlijk 29 miljoen euro te investeren voor de fietsroute in ruil voor subsidies. Delft en Pijnacker-Nootdorp krijgen zodoende 70 procent vergoedt van de kosten die zij maken voor de fietsroute. Delft krijgt dat geld dus voor de Gelatinebrug, omdat deze deel uitmaakt van de fietsroute.

Twee keer zo duur

De fietsroute valt twee keer zo duur uit, blijkt uit een nieuwe raming. Daardoor zijn er in Pijnacker bedenkingen over de snelfietsroute. De totale kosten van de plannen zijn nu geraamd op 58 miljoen euro. Daarom vraagt de wethouder in Pijnacker om niet 1.2 miljoen euro te investeren, maar 2.5 miljoen. Iets waar de Pijnackerse raadsleden dus hun bedenkingen bij hebben.
En op het moment dat Pijnacker tegen stemt, is het niet zeker dat de route volgens de gemaakte afspraken wordt neergelegd. Op dat moment voldoet de fietsroute mogelijk niet aan de subsidievoorwaarden waardoor Delft niet 70 procent, maar slechts de helft vergoedt krijgt voor de brug. Dat zorgt vervolgens voor een miljoenentekort in Delft voor de bouw van de Gelatinebrug.
Het is eigenlijk onmogelijk om hier een fatsoenlijk fietspad neer te leggen
Daar komt nog eens bovenop dat ook de omwonenden niet blij zijn met de plannen. Langs het huis van Jos Hogervorst moet de fietsroute gaan lopen. Hij vertegenwoordigt een grote groep bewoners van de Ackersedijk. 'We vinden het vooral raar dat er niet goed genoeg naar alternatieven is gekeken, die overigens ook een stuk goedkoper zijn.'
Hogervorst voert met de Natuurgroep Ackerdijk Puur Natuur al tijdenlang actie tegen de plannen van de MRDH voor een nieuw fietspad in de omgeving. Ze spraken meermaals in bij de raad in Pijnacker-Nootdorp en stuurden brieven naar de verschillende colleges die zich bezighouden met de plannen. Hij kreeg daarom in de voorjaarsvakantie nog twee Delftse raadsleden over de vloer, om te praten over waarom hij tegen de plannen is.

Kritiek van bewoners

'Het is eigenlijk onmogelijk om hier een fatsoenlijk fietspad neer te leggen', vertelt Hogervorst over de grond achter zijn woning. 'De grond is hier te nat, dus je hebt niet de stabiliteit in de grond die je nodig hebt om een goed, stevig fietspad neer te leggen.'
En daarnaast zou de MRDH dus weinig tot géén alternatieven hebben onderzocht voor de komst van de brug. 'Wel lag er een alternatieve optie voor het gebruik van één van de fietstunnels onder de A13, maar die optie is terzijde geschoven. Ondanks dat de onderzoekers een voorkeur hadden voor die optie', gaat de bewoner verder.
Over dit stuk snelweg moet het ecoduct komen te liggen
© ANP
Volgens CDA-raadslid Janno Meijer is het overigens niet gek dat de bewoners zich overvallen voelen door de plannen van de MRDH en de gemeente. 'Hogervorst en de andere omwonenden hoorden pas in de zomer van vorig jaar over de plannen', vertelt hij. 'En nu blijkt dat de Rotterdammers (die woonachtig zijn aan de Oude Bovendijk, red.) pas vlak voor onze oordeelsvormende raadsvergadering van 15 februari zijn geïnformeerd door hun gemeente.’
'Dat terwijl we al in 2021 akkoord waren gegaan met een nieuwe fietsroute, in samenwerking met de MRDH. We vinden het vreemd dat er sindsdien geen informatie is gegaan naar de bewoners, terwijl ondertussen bij de MRDH al over het traject werd onderhandeld.'

Vragen blijven

Zo wil het CDA weten of een stem vóór het extra geld, ook een stem voor het traject dat langs de Ackerdijkse Plassen is. Die vragen heeft hij tijdens het reces al gesteld aan de wethouder. 'Op het moment dat dit het geval is, overwegen wij tegen te stemmen, ook omdat we dan niks kunnen aanpassen aan de route van het fietspad. Op dat moment hebben de bewoners en wij geen enkele vorm van inspraak gehad. Dat vinden wij niet kunnen.'
Wel lijkt het plan een krappe meerderheid te krijgen in de gemeenteraad, hoewel het toch spannend blijft. Volgens Meijer zijn de lokale partijen, en zijn CDA dus, tegen de plannen die er nu liggen. 'De rest van de partijen lijken wel voor het extra geld voor het ecoduct te gaan stemmen, maar voor ons liggen er dus nog wel belangrijke vragen waar wij antwoord op willen krijgen.'