Routeplanner stuurt je door dichte tunnel: 'Veel mensen varen blind op navigatie'

Deze navigatie kiest ook voor een route door de Corbulotunnel
© ANP
LEIDEN - Je stapt in je auto, stelt je navigatie in, gaat op pad en komt op een gegeven moment tot de conclusie dat je door een dichte tunnel wordt gestuurd. En dat niet vanwege werkzaamheden. Nee, de tunnel is nog nooit open geweest. Sterker nog: de opening ervan is pas over drie maanden.
Menig automobilist is de afgelopen tijd al onaangenaam verrast met een uitgestippelde route door de Corbulotunnel, die onderdeel is van de RijnlandRoute (N434).
Zo is er een voorbeeld van iemand die vanuit Den Haag Leidschenveen naar Wassenaar wilde en de A4 richting Leiden op werd gestuurd, om daar door de Corbulotunnel te gaan. En ook als je van Den Haag naar Katwijk wil, kan het zijn dat je via de nog dichte N434 gestuurd wordt.
Navigatiesysteem in auto's denkt dat Corbulotunnel al open is
Kort samengevat komt het doordat de tunnel eigenlijk anderhalf jaar eerder open zou gaan en de navigatiesystemen daarop waren aangepast. Maar door allerlei tegenslagen, zoals een brand op het bouwterrein, werd de opening uitgesteld.

Kaarten al aangepast

Volgens verkeersdeskundige Angelo van Turenhout van MAPtm krijgen de navigatiebedrijven informatie over de infrastructuur van overheden en aannemers. 'Daar zit een tijdsstempel op. Ze maken de basiskaarten aan en doen de voorbereidingen. Afhankelijk van het bedrijf versturen ze maandelijks, wekelijks of dagelijks een update.'
Toen bleek dat de openstelling van de Corbulotunnel werd uitgesteld, waren de navigatiesystemen al aangepast voor gebruik van de route. En dus moest alles weer worden veranderd. Dat is veel werk, zegt Van Turenhout. 'Alles is weer teruggezet en overal aangepast.' Maar dat betekent nog niet dat je navigatie je niet meer door de Corbulotunnel kan sturen.

Updaten

Een update is wel belangrijk, legt de verkeersdeskundige uit. 'Zorg dat je bij je dealer je laatste kaartmateriaal krijgt. Als je dat zelf kunt: probeer dan een basisupdate te doen.'
Maar is dat nu nog wel nodig, als de tunnel over drie maanden open gaat? 'Er zijn veel mensen die blind varen op de navigatie, dus bij sommigen is dat wel nodig, ja.'
Hier bij Zoeterwoude en Leiden sluit de N434 aan op de A4
© ANP
De provincie Zuid-Holland laat weten dat aannemer Comol5 verantwoordelijk is voor de bouwcommunicatie en reizigers. 'Daar valt ook het doorgeven van wijzigingen over routeaanpassingen onder', zegt een woordvoerder.
'Comol5 geeft op basis van de werkplanning informatie door over afsluitingen en omleidingen op bestaande wegen en over de aanleg van nieuwe wegen. Partijen met wie zij contact hebben, zijn bijvoorbeeld Google Maps, TomTom (inclusief Apple-kaarten) en Garmin.'
De afgelopen zeven jaar is hard gewerkt aan de aanleg van de 2,5 kilometer lange tunnel, tussen de A4 en de A44. Het is de bedoeling dat het verkeer er vanaf 5 juli doorheen kan rijden. Jaarlijks zullen er naar schatting 18 miljoen voertuigen gebruik van gaan maken.
Klik hier om naar de serie te kijken die Omroep West maakte over de Rijnlandroute