Buurtbewoners hebben al jaren last van N-weg maar willen geen geluidsscherm

Een voorbeeld van een geluidsscherm tussen een rijksweg en huizen
© ANP
WASSENAAR - Inwoners van Wassenaar hebben al jaren overlast van de enorm drukke N44 die langs het dorp loopt. De weg tussen Leiden en Den Haag is niet alleen druk, hij zorgt ook op sommige plekken ook voor sluipverkeer en geluidsoverlast in Wassenaar. Om die geluidsoverlast te bestrijden wil Rijkswaterstaat een zes meter hoog betonnen geluidsscherm plaatsen langs een deel van de weg. Maar bewoners zien dat helemaal niet zitten en hebben bij de Raad van State bezwaar gemaakt. Ook hebben ze een heel ander plan bedacht dat mogelijke overlast voldoende zou bestrijden.
Ron de Bijl woont aan de Rijksstraatweg, een parallelweg van de N44, vlakbij de American School of The Hague. Dat is ook het deel van de weg waar Rijkswaterstaat op zo'n 25 meter van de woningen een zes meter hoge betonnen muur wil plaatsen. '
Dan zitten we dus straks tegen dat ding vol met graffiti aan te kijken en verdwijnt ons zonlicht', klinkt het. Helemaal niet nodig denken veel buurtgenoten. Bij de Raad van State pleiten ze daarom voor flitspalen en een verlaging van de maximumsnelheid op dat deel van de weg.
Hier heeft nog nooit iemand geklaagd
'Rijkswaterstaat zegt dat de muur nodig is omdat het moet van Brussel', weet De Bijl. 'Het geluidsniveau zou 10 decibel te hoog zijn. Maar er heeft hier nog nooit iemand geklaagd daarover. We zien hier gewoon liever geen muur komen of een veel lager geluidscherm.'
Bijl wijst er ook op dat er steeds meer geluidsarme elektrische auto's bijkomen en dat de Rijnlandroute bijna klaar is. Dat bij elkaar zou ook al voor minder herrie zorgen.
Het uitzicht van buurtbewoner Ron Bijl op de N44
© Ron Bijl
Bij de Raad van State hebben de bewoners uitgelegd dat het vooral de auto's zijn die bij het laatste stoplicht van Wassenaar richting Leiden rijden die voor de meeste geluidsoverlast zorgen. 'Die gaan dan vol op het gas.'
Op de andere weghelft richting Den Haag is er overlast van voertuigen die nog net even optrekken om het groene licht te halen. 'Dit zou je kunnen oplossen door te proberen de snelheid eruit te halen', legt De Bijl uit. 'Bijvoorbeeld door te werken met flitspalen en door een maximumsnelheid in te voeren na het laatste stoplicht voor Leiden.'

Angst voor waardevermindering

De Raad van State doet over zes weken uitspraak, maar veel hoop heeft De Bijl niet. 'Rijkswaterstaat blijft maar vasthouden aan die Europese geluidsnormen. Maar dat geluid is niet de hele dag zo hard, alleen in de spits. Bovendien hebben we hier allemaal dubbelglas en zitten we niet buiten aan die kant.'
Ondertussen zijn de huiseigenaren ook nog bang dat de betonnen geluidsschermen slecht zijn voor de waarde van hun huis. 'Het zal in ieder geval niet meer waard worden', denkt De Bijl.