Ondernemers in actie tegen weren benzine- en dieselwagens: 'We krijgen een spookstad'

Foto ter illustratie
© ANP
LEIDEN - Ondernemers in het centrum van Leiden maken zich grote zorgen over de snelle invoering van de zero-emissiezone in de stad. Vanaf volgend jaar mogen ondernemers en leveranciers alleen nog de binnenstad in met elektrische auto's en andere voertuigen die geen CO2 uitstoten, en dus niet meer met bestel- en vrachtwagens op diesel, benzine en LPG.
'Onhaalbaar en onbetaalbaar', zo vinden de ondernemers. Vrijdagmorgen hielden ze een 'protestontbijt'. Daar spraken ze af om samen te werken om zo de gemeente op andere gedachten te brengen. Inzet: uitstel van de regels tot minstens 2030.
Vooral kleine ondernemers zitten met de handen in het haar over de nieuwe milieuregels. Een elektrische auto kost al snel 50.000 euro en dat hebben veel ondernemers niet zomaar liggen. 'We krijgen een spookstad', vreest Helmi Faas, die een bloemenwinkel heeft op de Breestraat. Faas overweegt om te stoppen met haar onderneming en ze is niet de enige.
Ondernemers praten over zero-emissiezone
© Sleutelstad
Ook Patrick Wolfslag twijfelt of hij doorgaat en het honderdjarig bestaan van zijn zaak aan de Breestraat nog kan vieren. 'Maar er werken ook gewoon vier mensen in de winkel die daar voor hun inkomen van afhankelijk zijn.'
Faas roept haar medeondernemers ondertussen op om als signaal een dag lang allemaal de ramen van hun winkels af te plakken. 'Dan zie je wat de stad mist zonder winkels.'

Cityhub aan de rand van de stad

Ondernemers hebben zowel praktische als financiële bezwaren. Want hoe moet de bevoorrading gebeuren als ondernemers niet meer met hun dieselbusjes de stad in mogen? Twee opties: de aanschaf van een eigen elektrische wagen, of gebruikmaken van de diensten van een zogenaamde cityhub. Bij de cityhub, aan de rand van de stad, kunnen leveranciers hun producten laten leveren. Deze worden dan met elektrische voertuigen naar de ondernemer in het centrum gebracht.
Die tweede optie lijkt een stuk haalbaarder dan het volledige wagenpark vervangen. Maar ook bij de cityhub komen problemen kijken. Voedselaanbieders zijn bang dat ze de voedselveiligheid niet meer kunnen garanderen omdat ze geen volledig zicht op het vervoer hebben. Bovendien zijn de kosten van de dienst aanzienlijk, zeggen de ondernemers.

Strijdplan maken

Er zitten dus nog wat haken en ogen aan voor de ondernemers en daarom komen ze samen. Ze willen een strijdplan maken en een gedeelde reactie naar het stadsbestuur én de nationale politiek sturen. De zero-emissiezones worden namelijk niet alleen in Leiden ingevoerd, maar in nog 28 andere grotere steden in Nederland. Bij ons in de regio komen er ook zulke zones in Alphen aan den Rijn, Delft, Den Haag en Gouda.
De gemeente Leiden is uitvoerder van een nationaal plan, maar gemeenten zijn er vrij in hoe er uitvoering aan gegeven wordt. Dat Leiden als een van de eerste steden de regels invoert, vindt centrummanager Gijs Holla onverklaarbaar. 'Wat ik niet begrijp is dat Leiden koploper wil zijn. Niemand weet hoe het gaat uitpakken. Door koploper te zijn ben je eigenlijk een proefpersoon. Als het fout gaat zijn de ondernemers en de binnenstad de dupe.'

'Utopia aan de Rijn'

Ondernemer Paul van Ginkel van De Zaailing is medeorganisator van het protest en ook hij vreest te moeten stoppen met zijn winkel op de Hooigracht. 'Wat er geschetst wordt, is Utopia aan de Rijn. Maar Utopia bestaat niet.'