Monsterklus Sijtwendetunnel schiet op, werk vlakbij Mall of the Netherlands mogelijk eerder klaar

Werkzaamheden in de Spoortunnel
© Omroep West
LEIDSCHENDAM - De werkzaamheden in de Sijtwendetunnel bij Leidschendam verlopen zó voorspoedig, dat Rijkswaterstaat mogelijk een week eerder klaar is dan gepland. Sinds februari wordt de verlichting vervangen in de Vliettunnel, de Spoortunnel en de Parktunnel. Het is een monsterklus op een ingewikkelde plek: 'Er worden meer dan duizend armaturen opgehangen in alles zes de tunnelbuizen.'
Twee mannen op een hoogwerker hangen de ene na de andere lamp op in de vierhonderd meter lange Spoortunnel. 'Ze gaan van voor naar achter, boren en plaatsen ankers, hangen goten op en hangen de lampen erin', legt projectleider Thierry Hensgens uit.
De Sijtwendetunnel werd in 2003 in gebruik genomen. 'Dat is inmiddels twintig jaar geleden, dus het is tijd voor vernieuwing. We gaan over op led-verlichting en dat levert ook nog een energiebesparing op van dertig procent.' Omgevingsmanager Karin de Groot benadrukt dat dat flink in de kosten scheelt: 'Die lampen staan dag en nacht aan.'

Verkeer muurvast

Rijkswaterstaat startte in februari met de verlichting in de Vliettunnel. 'Dat was meteen de langste, daar hangen zo'n vijfhonder lampen.' Het verkeer in het centrum van Leidschendam stond muurvast, vooral tijdens de spits. 'Het is altijd even wennen als een weg wordt afgesloten', vertelt De Groot. 'De eerste dag is het afwachten hoe automobilisten zich gaan gedragen. '
Verkeersdrukte in Leidschendam aan het begin van de afsluitingen
© ANP
Bij de sluis in Leidschendam besloot de gemeente extra verkeersregelaars in te zetten. 'Als we zien dat het vastloopt, kijken we met een verkeersteam wat we nog kunnen doen. Wij zeggen als Rijkswaterstaat vooral: volg de omleidingsroutes, ze zijn er niet voor niks. Als iedereen zich houdt aan de omleidingsroutes dan zijn zowel de weggebruikers als de inwoners van Leidschendam daar blij mee.'

Lichtmetingen in nacht

Inmiddels lijkt het erop dat automobilisten gewend zijn aan de afsluiting van de N14. 'Ik denk dat iedereen zo langzamerhand doorheeft dat er gewerkt wordt in de Sijtwendetunnel en kijkt hoe hij of zij het beste kan rijden. De situatie is beheersbaar en verloopt nu goed.'
Er wordt dag en nacht gewerkt, behalve in het weekend. 'In de nachten doen we bijvoorbeeld lichtmetingen. Dat kan alleen maar 's nachts. Overdag proberen we te boren, zodat buurtbewoners zo min mogelijk geluidsoverlast ervaren', vertelt Hensgens.
De werkzaamheden gebeuren in fases
© Rijkswaterstaat
Het werk gaat zó snel dat ze mogelijk eerder klaar zijn, denkt De Groot. 'Dat is heel fijn, want dat betekent dat we de reserveweek in mei niet nodig zullen hebben.' In dat geval worden de werkzaamheden op 10 in plaats van 18 mei afgerond.
Ook volgende week is een reserveweek. Er wordt alleen maandag- en dinsdagnacht gewerkt, overdag is de tunnel in beide richtingen de hele week open. Vervolgens gaat op zondag 31 maart de Spoortunnel richting de A4 dicht.