Opnieuw omrijden omdat een van drukste N-wegen in Nederland dichtgaat: 'Gaat fileleed niet oplossen'

Twee weken geleden was de weg ook al een weekend dicht
© ANP
REGIO - Pak dit weekend Google Maps er maar weer bij, want het wordt opnieuw flink omrijden om Den Haag Zuid of het Westland in en uit te komen. De N211 gaat voor de tweede keer een weekend lang dicht in verband met werkzaamheden, die de doorstroming moeten verbeteren. De grote vraag die rijst is: gaat de reconstructie aan de N211 het fileprobleem ook echt verhelpen? 'Wie denkt dat je files kan oplossen met extra rijstroken heeft het mis', zegt een expert.
Het klinkt logisch: met meer rijstroken is er plek voor meer auto's, en zal er dus minder file zijn. Want dát is precies wat er met de N211 -ook wel de Wippolderlaan- de komende drie jaar gaat gebeuren. De weg wordt verbreed van twee keer twee, naar twee keer drie rijstroken. Ook komen er twee viaducten waar het verkeer dat richting de omliggende wegen moet, overheen kan rijden. Dit alles om de files te verminderen.
In de nieuwe situatie ligt er een fly-over tussen de N211 en de Laan van Wateringse Veld
© Provincie Zuid-Holland
Maar volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, zal het effect van al dat extra asfalt in de praktijk vies tegen gaan vallen. 'Het aanleggen van nog meer wegen is eigenlijk altijd onzinnig om files op te lossen', zegt Van Wee. 'Uit diverse onderzoeken blijkt dat wegverbredingen altijd leiden tot meer verkeer. Het heeft een aanzuigeffect, en de winst van de extra wegen lekt dus grotendeels weg.'

'Meer wegen, trekken meer verkeer'

Hoe zit dat precies? 'Als er minder files zijn, is verplaatsing met de auto vlotter en dus aantrekkelijker', legt Van Wee uit. 'Mensen die nu met het ov gaan, zullen straks toch weer de auto pakken. Of degene die nu om 6.00 uur vertrekken, zullen dan weer een uurtje langer blijven liggen en in de spits gaan reizen.'
Op de lange termijn zijn de gevolgen nog groter. 'Mensen accepteren bij een beter wegennetwerk eerder een baan in Amsterdam als ze in Den Haag wonen, of verhuizen naar een woning buiten de stad omdat de huizenprijzen daar lager zijn, en gaan met de auto naar het werk. Kortom, meer asfalt draagt juist bij aan het probleem.'
In 2009 deden twee onderzoekers uit Toronto zeer gedetailleerd statistisch onderzoek naar het effect van nieuwe rijstroken in grote stadsregio’s in de Verenigde Staten. De onderzoekers zagen dit: voor elke procent aan wegverbreding die je doet, neemt het verkeer uiteindelijk met één procent toe.
Daarnaast zouden extra rijstroken, naast extra verkeer aantrekken, ook de file zelf niet per se oplossen. 'Omdat auto's, zeker richting de steden waar de wegen niet kunnen uitdijen, uiteindelijk weer terug moeten naar een rijstrook minder. En precies daar zit de bottleneck', legt van Wee uit. 'De file wordt met het aanbrengen van een extra rijstrook dus enkel korter en breder. Maar uiteindelijk moeten ze weer invoegen, en blijft de wachttijd hetzelfde.'
Toch komen er bij de N211 óók minder stoplichten en viaducten die de verkeersopstoppingen moeten verlichten. 'Daardoor stroomt verkeer naar andere wegen sneller weg, en zullen de drie rijstroken die weer twee rijstroken worden, minder verkeersopstoppingen veroorzaken', geeft ook Van Wee toe. 'Desalniettemin blijf je door deze 'tijdswinst' wel weer extra verkeer aantrekken, en zal de filezwaarte gelijk blijven.'
© ANP
Volgens de provincie zullen de aanpassingen aan de weg wel degelijk voor verlichting gaan zorgen. 'We zijn bekend met onderzoeken die erop wijzen dat zomaar een extra rijstrook toevoegen geen oplossing is', zegt een woordvoerder. 'De reconstructie van de N211 is meer dan dat. We hebben alles onderzocht en doorgerekend.'
Volgens die berekeningen zou de Wippolderlaan na alle aanpassingen ook extra verkeer kunnen verwerken. 'Ook het sluipverkeer door Wateringen zal door de reconstructie van de Wippolderlaan afnemen', zegt de woordvoerder. Daarnaast zet de provincie ook in op een beter netwerk voor openbaar vervoer en fietspaden in deze regio en in Zuid-Holland.
De N211 is dit weekend voor de tweede keer dicht, van vrijdag 5 april 22.00 uur tot maandag 8 april 4.00 uur. De eerste weekendafsluiting was twee weken geleden. Er ontstonden toen flinke vertragingen op de omliggende wegen. De kosten van de reconstructie van de N211 bedragen 133,4 miljoen euro.
Van Wee wijkt echter niet van zijn standpunt. 'Ik ken de berekeningen van de provincie natuurlijk niet', glimlacht hij. 'Maar in de praktijk is ook gebleken dat dit niet werkt. Zelfs in Los Angeles waar wel zes extra rijstroken bij een weg zijn aangebracht, verdwenen de files niet.' Maar wat is dan wél het alternatief als de verbreding van de Wippolderlaan het fileleed niet zal oplossen? 'Een kilometerheffing op de N211 tijdens de spitsuren', zegt Van Wee. 'Uit onderzoek blijkt dat rekeningrijden de drukte op de weg met 50 procent kan verminderen.'