Wel of toch geen voorrang voor fietsers? 'Voor je het weet heb je er een op de motorkap'

Fietsers hebben in Katwijk geen voorrang
© ANP
KATWIJK - Na vier jaar overleggen moet het donderdagavond er 'eindelijk' doorheen zijn. Het besluit over voorrangsregels op de rotondes in Katwijk. De inzet voor wethouder Gerard Mostert (CU, mobiliteit): fietsers krijgen voorrang op alle rotondes binnen de bebouwde kom. Maar de meningen in het dorp zijn verdeeld. 'Voor je het weet heb je een fietser op de motorkap liggen.'
'Het is overal anders, wij moeten ons ook eens aanpassen en voorrang geven aan fietsers’, ‘Hebben ze ooit zelf in de dode hoek gekeken?’ of ‘Laten we het vooral lekker houden zoals het is’. Het is een handgreep van wat je op straat hoort in de Katwijk. Donderdagavond besluit de gemeenteraad definitief over een nieuwe voorrangsregel op de rotondes in de gemeente.
Maar wat vinden de bewoners er dan zelf van? Die zijn verdeeld. 'Kijk ik ben zelf vrachtwagenchauffeur geweest, ik ben er als de dood voor dat fietsers voorrang krijgen', vertelt een Kattukker op de Katwijkse boulevard. 'Je kan fietsers hier in het dorp heel slecht zien. Voor je het weet heb je iemand op de motorkap liggen, omdat er een in de dode hoek zat.'

'Juist veiliger voor de fietser'

Een ouder stel heeft een heel andere mening: 'Het is juist goed om het te doen, want zo zorg je ervoor dat het juist veiliger wordt voor de fietser. We hebben veel mensen van buitenaf die hier komen om te fietsen, dan is het goed om ook juist hen te beschermen.'
De rotonde die volgens de bewoners het meest in het oog springt, is de rotonde die voor het gemeentehuis ligt. Veel scholieren komen daar langsgefietst en kijken volgens hen niet uit. 'Het is een van de meest gevaarlijke punten in Katwijk, als we het daar niet aanpassen kunnen er ongelukken gebeuren. Ik denk dat als je nog meer bewoners vraagt, dat ze allemaal willen dat het anders moet', gaat een andere bewoner verder.
In Katwijk zijn er veel fietstoeristen
© ANP
Ondertussen maken raadsleden van omringende gemeenten zich óók al zorgen over het rotondebesluit. In de hele regio rond Katwijk hebben gemeenten als Leiderdorp, Leiden en Oegstgeest wél voorrang ingesteld voor de fietsers op iedere rotonde.
IJsbrand Olthof, Jolien Schroot en Mielde van Ulden - D66-raadsleden uit Leiden, Voorschoten en Leiderdorp - doen daarom een oproep aan de Katwijkse raad om in te stemmen met de plannen. 'Dan gelden in de hele regio dezelfde verkeersregels. Dat maakt het een stuk veiliger voor iedereen die graag onze regio doorkruist.'

Aanpassen rotondes een miljoenenpost

Zoals het nu in de plannen staat, krijgen fietsers op alle vijftien rotondes in de gemeente Katwijk ook echt voorrang. Want, zo zegt het college, de landelijke politiek wil juist dat fietsers voorrang krijgen.
'Vaak stoppen automobilisten alsnog bij rotondes, omdat ze voorrang willen geven aan fietsers. Dat leidt tot verwarring voor zowel fietsers als achterkomend verkeer. Dat kan ervoor zorgen dat fietsers soms gewoon voorrang nemen', beargumenteert het college in het voorstel. Wel zit er een flink kostenplaatje aan, de aanpassingen moeten 3,3 miljoen euro gaan kosten.

'Huidige inrichting voldoet niet'

De provincie legt daar wel de helft van bij, maar de gemeenteraad moet donderdagavond beslissen of de gemeente 900.000 euro extra moet bijdragen om de plannen kracht bij te zetten. Wel is er de kanttekening dat ook de situatie houden zoals hij is geld gaat kosten.
Want, ook dan moeten de rotondes worden aangepast om de veiligheid in Katwijk te verbeteren. 'De inrichting voldoet namelijk niet aan de richtlijn voor 'rotondes uit de voorrang'. Daar kan met extra borden en haaientanden ook geen verandering in worden gebracht', gaat het college verder.

Ook kosten voor hetzelfde houden

'Als we ervoor kiezen om de fietsers geen voorrang te geven op de rotondes, zal de oversteek verplaatst moeten worden naar tien meter vóór de rotonde', valt verder te lezen in de plannen. En ook dat is een kostbare ingreep, dat verplaatsen van de oversteekplaatsen voor fietsers gaat namelijk 800.000 euro kosten per rotonde.
Donderdag debatteren de raadsleden erover, een maand later moet duidelijk worden of de verandering er ook echt komt. Daarom is het nog niet duidelijk wanneer de gemeente aan de slag kan. 'De aanpassingen vinden bij voorkeur in zo'n kort mogelijke tijd plaats, maar moet nog nader worden bekeken.'