Auto's houden voorrang op fietsers bij rotondes, maar dat kan 11 miljoen euro kosten

Fietsers hebben in Katwijk geen voorrang
© ANP
KATWIJK - Fietsers moeten in Katwijk toch nog extra blijven uitkijken op de rotondes, althans zo lijkt het. Er lijkt geen meerderheid te zijn voor het voorstel om fietsers voorrang te geven. Het gros van de raadsleden is en blijft tegen het voorstel om de voorrangssituatie op rotondes in het dorp aan te passen. 'We lopen een risico als we de rotondes niet aanpassen', meent wethouder Gerard Mostert.
Katwijk heeft drie opties: niets doen aan de rotondes, waardoor de auto's voorrang houden. Maar dan kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld als het een keer mis gaat, omdat de rotondes niet meer aan de normen voldoen.
Optie twee is om fietsers voorrang te geven en de rotondes dus aan te passen. Dat wil de wethouder graag, maar de meerderheid van de raad niet. Het aanpassen van de voorrangregels kost zo'n 900.000 euro in totaal.

Voorrang voor auto's

Optie drie is om de voorrangsregels hetzelfde te houden - dus voorrang voor auto's - maar de rotondes wel aan te passen om ze aan de normen te laten voldoen. Dat kost echter 800.000 euro per rotonde, wat neerkomt op zo'n 11 miljoen euro in totaal. Toch lijkt een meerderheid van de raad voor deze variant te willen gaan.
De raadsleden kregen donderdagavond een klein uurtje om te debatteren over de voorrangssituatie op de rotondes. De voor- en tegenstanders stonden lijnrecht tegenover elkaar.

Flinke kostenpost en aansprakelijkheid

Daardoor kon wethouder Gerard Mostert (ChristenUnie) aan de bak. Want het klopt volgens de wethouder dat voorrang voor de automobilist een flinke kostenpost oplevert voor de gemeente. 'Dat kost inderdaad best veel.'
Daarnaast is het zo dat de rotondes op dit moment niet veilig genoeg zijn volgens de richtlijnen, meent de wethouder. 'Daardoor is het mogelijk dat de gemeente juridisch gezien een risico loopt wanneer we de rotondes niet aanpassen. Bij ongelukken zijn we dan aansprakelijk.'

Auto's laten doorrijden

Wat Eduard Schuurman van coalitiepartij DURF betreft, had de gemeenteraad er helemaal niet meer over hoeven praten. Een mening die door de meerderheid van de gemeenteraad wordt gedeeld. 'We hebben net de wegen aangepast voor de R-Netbussen, om ze juist door te laten rijden. Met dit voorstel gaan we de bussen in de gemeente weer vertragen. Dit lijkt ons daarom onverstandig.'
De coalitiepartij vreest voor bijvoorbeeld bedrijfsbusjes en pleit juist voor de doorstroom van het autoverkeer. 'Eigenaren van bedrijfsbusjes zeggen juist dat ze weinig overzicht hebben op de rotondes. We zijn vóór een veilige situatie en daarom ook tegen dit voorstel.'
'Geven we negen ton uit aan de fietser, of 11 miljoen aan de automobilist?'
Ondertussen zijn partijen als de ChristenUnie, D66 en GemeenteBelangen Katwijk juist vóór het voorrang verlenen aan fietsers. 'We willen eenduidigheid en duidelijkheid bieden voor de fietsers. Alle gemeenten doen het juist anders dan ons, de fietser moet juist op één', zegt raadslid Ben van der Plas (CU).
'We zijn ook gewoon aansprakelijk. Als er wat gebeurt met een van onze geliefden, op één van de rotondes, weten we allemaal op welke deur we moeten aankloppen. We hebben eigenlijk twee keuzes: geven we negen ton uit voor de fietser of geven we 11 miljoen euro uit voor de automobilist?', zei Van der Plas.

Enorm hoge kosten

11 miljoen euro uittrekken om auto's alsnog op een ordentelijke manier voorrang te verlenen, dat vindt de wethouder wel erg veel geld. 'De vraag is of we dat als gemeente kunnen dragen', zei Mostert daarover.
'We hebben enorm veel opgaven, denk bijvoorbeeld aan de 200 miljoen euro die we aan schoolgebouwen moeten uitgeven de komende jaren. Of de nieuwe wegen en fietspaden die we moeten bouwen.'

Later besluit

Over twee weken gaan de raadsleden definitief een klap geven op het 'rotondebesluit', dan moet duidelijk worden of de meerderheid om de voorrangssituatie te houden zoals hij is.