'Files van Leiden tot Breda', vrees voor verkeerschaos door instortingsgevaar Van Brienenoordbrug

Van Brienenoordbrug bij Rotterdam
© ANP
DEN HAAG - Enorme files van Leiden tot Breda. Daarvoor vrezen de Haagse burgemeester Jan van Zanen en burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam, als er niet snel wordt begonnen met onderhoudswerkzaamheden aan de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. De burgemeesters zeggen 100 miljoen euro nodig te hebben om een verkeerschaos in de regio te voorkomen. In een brandbrief schrijven de burgemeesters dat er dit jaar mogelijk al rijstroken dichtmoeten vanwege instortingsgevaar.
De Van Brienenoordbrug is ruim een halve eeuw oud en hard toe aan onderhoud. Maar Rijkswaterstaat besloot eind januari de onderhoudswerkzaamheden met vier jaar uit te stellen. Burgemeesters Van Zanen en Aboutaleb verwachten dat deze uitgestelde werkzaamheden gevolgen hebben. Volgens hen moet mogelijk dit jaar nog de maximumsnelheid omlaag en eventueel rijstroken worden gesloten om instortingsgevaar van de brug te voorkomen.
'Verkeer gaat zijn weg zoeken via andere routes in de regio, wat zal zorgen voor enorme files van Leiden tot aan Breda, meer sluipverkeer en verkeersonveiligheid', schrijven zij in een brandbrief namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan de kabinetsinformateurs Elbert Dijkgraaf en Richard van Zwol. De burgemeesters noemen het 'cruciaal' dat er nu wordt geïnvesteerd in infrastructuur. 'Door het achterstallig onderhoud zijn alternatieve weg- en OV-routes niet in staat om al deze verkeersstromen op te vangen. Nederland loopt vast.'

'Verkeersopstoppingen in heel Zuid-Holland'

De druk op andere wegen in onze regio, zoals de A4, de A12 en de N11, zal flink toenemen bij een sluiting van de Rotterdamse brug. Vooral in het Westland zouden de gevolgen groot zijn, zegt Geert van Eijk namens EVOfenedex. Dat is de belangenbehartiger van bedrijven op het gebied van handel en logistiek.
'Er zijn maar twee verbindingen naar het Westland toe: de Beneluxtunnel en de Van Brienenoordbrug. Als er dan één wegvalt, of gedeeltelijk, heeft dat grote invloed op het verkeer in de regio. Er moet zo snel mogelijk begonnen worden met het onderhoud aan de Van Brienenoordbrug. Er moet ook goed afgestemd worden met andere werkzaamheden die tegelijkertijd plaatsvinden om te voorkomen dat het verkeer in de regio helemaal vastloopt.'
De druk op omliggende wegen wordt groter bij sluiting van de Van Brienenoordbrug
© Rijkswaterstaat
De 100 miljoen euro die de burgemeesters willen, gaat niet naar de brug. Rijkswaterstaat is namelijk verantwoordelijk voor dat onderhoud. De 100 miljoen euro is bestemd voor investeringen in onderliggende wegennetwerken en ov-verbindingen. Zo kunnen er langere metro's worden ingezet, moet het ov sneller rijden en kan er onderhoud worden gepleegd aan viaducten en bruggen.
Wanneer er achterstallig onderhoud wordt uitgevoerd aan een weg of brug, komt er meer verkeersdruk te liggen op andere wegen en het openbaar vervoer. Zonder de 100 miljoen euro én wanneer de Van Brienenoordbrug voor een langere periode niet de doorstroming kan bieden die het normaal geeft, komt het verkeer in de hele metropoolregio (zo'n 2,5 miljoen mensen) in de problemen. 'Het schrikbeeld wordt dan realiteit', waarschuwen de burgemeesters.

Indexatie

Het Rijk geeft de Metropoolregio geld via de zogeheten Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU). Deze wordt geïndexeerd, maar volgens de briefschrijvers onvoldoende. De ov-kosten stegen tussen 2013 en 2022 met 35 procent, terwijl de indexatie slechts 17 procent was. 'Hierdoor missen lagere overheden zoals de MRDH de middelen die nodig zijn om de infrastructuur op orde te houden en verslechtert de financiële positie alleen maar verder.'
Tot aan de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug zegt Rijkswaterstaat ervoor te zorgen dat de brug veilig gebruikt kan worden. 'De brug wordt frequent gemonitord en als dat nodig is vindt er extra onderhoud plaats', laat een woordvoerder weten, die erkent dat de brug aan vernieuwing toe is. 'De kans op storingen en ongepland onderhoud of verkeersmaatregelen neemt toe, maar op dit moment is dit nog niet aan de orde.'

Prijsstijgingen in de bouw

Rijkswaterstaat komt nog dit jaar met een plan van aanpak rond de vernieuwing van de Van Brienenoordbrug. 'We bereiden zorgvuldig een nieuwe aanbesteding voor. Veel bruggen, sluizen, tunnels en viaducten zoals de Van Brienenoordbrug zijn op leeftijd en zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vervanging. Dit kan veel verkeershinder en extra reistijd geven, ondanks de hinderaanpak van Rijkswaterstaat.'
'We staan voor de grootste onderhoudsopgave in onze geschiedenis', vervolgt de woordvoerder. Ook veranderende marktomstandigheden zijn bepalend. 'Daardoor zijn er prijsstijgingen in de bouw en er is krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien slijten onze wegen en vaarwegen door steeds méér en zwaarder verkeer. Hier is ook onderhoud voor nodig. De opgave is groot en daar is veel geld voor nodig.'