Gemeente grijpt in om auto's te weren uit binnenstad en gaat wegen afsluiten

De Stationsweg en de Steenstraat worden getransformeerd tot fiets- en voetgangersgebied
© Visualisatiekoning
LEIDEN - De gemeente Leiden wil auto's weren uit de binnenstad en komt met een pakket maatregelen om die wens kracht bij te zetten. Eerder werden ook al stappen gezet om de binnenstad autoluw te maken. Meerdere wegen worden afgesloten met 'slimme knips', zoals de wethouder het noemt.
Zo worden de Rijnzichtbrug en de Turfmarkt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. 'We grijpen flink in op het verkeersnet met als doel de uitkomst dat het in meer wijken in Leiden verkeersveiliger en leefbaarder wordt', zegt verkeerswethouder Ashley North.
De komende jaren werkt Leiden aan een hele serie maatregelen, waarvoor in totaal 42 miljoen euro is uitgetrokken. 'Dat is nodig, want in Leiden wordt het steeds drukker en het klimaat verandert. Dat brengt uitdagingen met zich mee', zegt de wethouder.

Groene straten

Als eerste is de Morsweg eind volgend jaar aan de beurt. Dat wordt een fietsstraat waar autoverkeer niet meer welkom is. Wel blijven er bussen rijden.
De straat wordt deels vergroend, maar veel ruimte is er niet voor extra bomen. Wel komen er geveltuintjes.
Een impressie van de Morsweg zoals die straat er vanaf 2026 uit moet zien
© Visualisatiekoning
Belangrijk onderdeel van de plannen is ook de entree naar het centrum vanaf Leiden Centraal. De afgelopen jaren werd steeds gezegd dat Leiden daar de rode loper wil uitrollen voor iedereen die per trein Leiden aandoet.
'Dat is nog steeds zo, maar de kleur wordt wel groen', zegt North. 'Het gebied ondergaat echt een metamorfose, waarbij verkeer wordt geweerd en veel groen wordt toegevoegd.'
Op deze wegen worden auto's geweerd
© Omroep West
Ook moet de Stationsweg, die vanaf Leiden Centraal naar het centrum loopt, busvrij worden. Dat moet de weg veiliger maken.
De wens om daar bussen te weren, kwam in een stroomversnelling na de dood van de 7-jarige Doris, die op die route werd geschept door een bus en overleed.

Verkeer naar andere routes

Door de maatregelen die in het centrum worden genomen, verplaatst het verkeer zich naar nieuwe routes. Vooral aan de westkant van Leiden zou dat tot problemen leiden als daar geen aanpassingen worden gedaan. Die komen er dus ook, bij de Churchilllaan en de Haagsche Schouwweg bijvoorbeeld.
In de Stevenshof wordt de rotonde bij het Van der Valk hotel vervangen door een kruispunt met verkeerslichten. Op de kruising van de Plesmanlaan met de Haagsche Schouwweg komt een zogenoemde 'diamantkruising'.

Planning

Naar verwachting worden alle plannen op 6 juni besproken in de commissie van de gemeenteraad. Hierna zou het in de gemeenteraad van 13 juni vastgesteld kunnen worden. In 2032 moeten alle projecten zijn uitgevoerd.